Yin Joga Meridiany
Zažite bioenergetické cvičenia na podporu zdravia

POZVÁNKA: Spoznajte formou kurzu (alebo intenzívneho workshopu) jemnú, pomalú jogu prepojenú s prístupom tradičnej čínskej medicíny (TČM) a čikungom

Kedy & Kde: buď ako pravidelné večerné hodiny od 37. do 50. týždňa v 3 centrách v Bratislave (nižšie) + workshopy podľa ponuky tu

- štvrtky 18:15 - 20:15 v Lotus joga, Kuzmányho 4

- piatky 16:30 - 18:30 v Open Mind Centre - Mickiewiczova 2

- pondelky a stredy 17:30 - 19 v Brighter Life Centre - Hurbanovo nám. 5

Účasť: Kurz je otvorený - Navštevovať hodiny sa dá jednorazovo podľa vybraných hodín, alebo ako celý kurz (Študenti všetkých hodín majú výhodu kontinuity, to platí aj pri workshopoch). Miesto nie je nutné zajednať vopred (pri workshopoch však áno)

Skupiny: malé, pre dosiahnutie vyššej efektivity cvičenia. Hodiny su určené pre všetkých bez rozdielu, okrem ľudí s vážnejšími zdravotnými obmedzeniami. Sú vhodné aj pre začiatočníkov (doporučujeme pravidelnosť - keďže hodiny budú na seba nadväzovať.) /Možnosť individuálnych hodín - zajednajte si cez kontakt v prípade, že chcete cvičiť samostatne, alebo v inom čase atď./

Kurz YIN JOGA MERIDIANY prináša:

* Väčšiu flexibilitu a fyzickú kondíciu: vďaka rozcvičke v štýle čikung (kultivácia toku energie DO-IN, strečové a iné cvičenia na podporu funkčnosti orgánov Makko-Ho), a  Yin Joga zostavám - z nich si môžete neskôr vyberať cviky ovplyvňujúce Vaše momentálne potreby, ročné / životné obdobia. Tieto cvičenia sú fyzicky pomerne nenáročné, prevedením jednoduché, no účinné, dynamikou skôr statické - výdržové (yin), vychádzajú z tradičnej (hatha)jógy. Vykonávajú sa v ľahu, sede a stoji, individuálne (a niektoré s možnou párovou variáciou.) K dispozícii sú pre Váš komfort v štúdiu podložky, yin jogové pomôcky, deky a iné.

* cez statické jogové pozície (asany) a meditáciu - spoznávame rôzne stavy (emócií, mysle) a učíme sa s nimi pracovať aj v bežnom živote

* cez dychové a čikungové cvičenia - kultivujeme toky energie prúdiace meridiánovými dráhami, dostaví sa zharmonizovanie, vitalita, "odblokovanie", chuť žiť život plnšie na všetkých úrovniach..

* hlbokú relaxáciu tela (alebo podľa potreby aj rozprúdenie energie) cez osvojenie si automasáže v štýle terapie shiatsu a akupresúry. Vedie k umeniu vnútorného prehmatávania sa (vjána) a vnútorného dýchania (pranajáma).

* odporúčania k stravovaniu a očistným technikám, detoxikácii tela (a aj mysle)

* pochopenie učiva aj cez názorné pomôcky (modely častí ľudského tela s akupunktúrnymi dráhami, anatomické mapy, masážne a akupresúrne nástroje, obrázky, videá, texty

* možnosť krátkej individuálnej konzultácie k preberaným témam

* možnosť obdržať aj študijné materiály (obsahuje popis cvičení a aj teóriu vždy k danej preberanej podtéme, skriptá, web-linky, obrázky, odporučenú literatúru..)

ZAMERANIE STRETNUTÍ: (Každá lekcia - na jednotlivé meridiány + orgány v súlade učením TČM)

1. (úvodné): Taoistická kozmológia, jin / jang. Dychové a čikungové cvičenia, chôdza, postoj, energetické centrá. Nadipatia. Súvisí joga s TČM? AcuYoga. Čo sú čakry, ako nás ovplyvňujú. Čo je čchi (ki, prána, živa). Ako asány vylepšujú naše zdravie, čo robia s našimi emóciami, myšlienkami? Ako môžu asány ovplyvňovať meditáciu a opačne? Premena energie v roku cez 5 elementov a počas denno-nočného cyklu (orgánové hodiny), jej tok v meridiánoch.
2. a 3: VODA /yin joga zostavy na: obličky + močový mechúr/. Vlasy, nechty, zuby, kosti. Chrbtica, kríže, podbruško. Strach, úzkosť, obavy, odvaha, rozvoj sily vôle. Očista obličiek, detox močo-pohlavného obehu. AcuYoga v gynekológických témach. Posilňovanie ľadvín, esencie života. Brána osudu. Dedičnosť. Starnutie. Šedivenie vlasov (predčasné), rednutie kostí, bolesti kĺbov najmä v dolných končatinách, zhoršovanie sa kvality zubov, vysoký krvný tlak, únavový syndróm, poruchy štítnej žľazy, diabetes, celková zimomravosť.
4. a 5: DREVO /yin joga zostavy na: pečeň + žlčník/. Šľachy. Hnev, zlosť, agresia, aktivita, rast, rozvoj pozornosti a vnútornej sily, trpezlivosť, plánovanie a rozhodovanie. Rôzne očisty pečene, žlčníka, žlčovodov - návod, rady.
6. a 7.: OHEŇ /yin joga zostavy na: srdce, perikard, tenké črevo, trojitý oheň/. Oheň je našou vnútornou mocou, silou, vitálnosťou, súvisí so zámermi, úctou, ale aj s voľbou, vôľou a nadšením. Najväčšou výzvou na tejto rovine je hanba. Hystéria, nenávisť, láska, radosť, smiech. Duch Shen a "ďalší" podľa TČM.
8. a 9.: ZEM /yin joga zostavy na: slezina-slinivka + žalúdok/ - Svaly - ríty 5 Tibeťanov. Myseľ. Spodný tantiem / Hara - silný stred (identita, osobnosť, vôľové vlastnosti), spevňovanie svojho fyzického stredu (core muscles). Úzkosť, mentálne premieľanie, sebaľútosť, súcit, rozvoj, tvorivosť. Trávenie. Chuť na sladké.
10. a 11. KOV /yin joga zostavy na: pľúca + hrubé črevo/. Imunita, tzv. "kovový štít", ochranné obaly. Koža. Citlivosť na ofúknutie (ale aj reumatické bolesti, či časté seknutia). Žiaľ, smútok, odvaha, vitalita, úcta, schopnosť odlíšiť podstatné od nepodstatného, upratovanie, zhusťovanie - zefektívňovanie, púšťanie starého. Šankaprakšalána (očista hrubého čreva - cviky + návod + rady, tipy). Prijímanie nového. Plný jogový dych - nácvik. Cviky na lepšie ranné vyprázdňovanie. Cviky na otvorenie hrudníka a spriechodnenie toku energiu v ňom a v horných končatinách.
12.: TANTRA jóga /yin joga zostavy na niektoré mimoriadne dráhy/. Práca s kundalini. Malý mikrokozmický okruh. Tantra dýchanie. Asany pre 7 čakier. Súvis s acu bodmi pre vstup energie. Šiesty Tibeťan a zopakovanie 5 Tibeťanov. Zopakovanie cvikov (individuálne, párovo) podľa orgánových hodín.

Každý element je tu originálnym, osobitým a rovnoprávnym, a zároveň spojeným do jednoty systémom vzťahov. Keď trénujeme jeden stav / Tao alebo Chum - celý organizmus sa nastavuje na charakter daného stavu. Zapínajú sa orány "Fu" a ich opozičné im začínajú slúžiť a každá časť pracuje v prospech celku. Naše srdce, pečeň aj obličky atd. sa snažia splniť funkcie daného stavu, v danom čase. Tak postihuje organizmus svoje rôzne variácie. Nemennosť, stacionárnosť a jednotvárnosť funkcií je cestou k záhube. Starnutie je cestou k pevnosti a nemennosti - osteoporóze, ukladaniu a zapevňovaniu látok v organizme. Tréningom učíme, aby každý orgán "chápal" ostatné orgány, aby sa zachovala variabilita, obnova funkcií.

Každá prejavená emócia, pocit, psychické zafarbenie je obrátenou stranou vnútorných funkcií. Signalizujú nastavenie vnútorného prostredia, v ktorom prebiehajú stovky a tisícky najrôznejších procesov. Zjednocujúcim prvkom je funkčný fázový stav. V staročínskej tradícií komplex funkcií človeka nazvali meridiánom. Je to jeho osobný fázový stav, ktorý keď zapneme, zatonizujeme, nastaví všetky fyziologické parametre na svoj obraz. To znamená že iná bude fyziológia a sebacítenie pri tonizácii meridiánu Srdca a iná pri meridiáne Tenkého čreva atď.

Každý meridiánový stav súvisí s určitým nastavením všetkých častí jedným smerom. Tu všetky vnútorné orgány sa podriadia a získajú tonálnosť dominujúcej fázy. Nereaguje len jeden orgán. Naopak, všetky pracujú na stranu lídra. Problémy vznikajú práve vtedy keď sa niektorá časť nechce zapojiť - "trucuje". Tréningom sa zjednocuje organizmus tak, aby sa funkcie zapínali bez konfliktu a každá časť bola v súlade s celkom.

Kurz je jedinečný !

-  Spoznáte odpovede na otázky ako: Čo sú čakry? Ako nás ovplyvňujú? Čo je čchi? Čo je Prána? Ako jogové pozície vylepšujú naše zdravie? Čo robia s našimi emóciami? Myšlienkami? Čo sú meridiány? Čo je nadipatia? Súvisí joga a akupunktúra? Ako môžu asány ovplyvňovať meditáciu? A opačne? Čo je Acu yoga?

- Praktikanti jogy môžu benefitovať z poznatkov Tradičnej Čínskej Medicíny!

- Stanete sa sami sebe osobným akupunkturistom - ale bez ihiel. Aplikovaním tlaku na body pozdĺž meridiánov ovplyvňuje Yin joga zdravie konkrétnych orgánov rovnakým spôsobom ako akupunktúra. V zmysle celostného psychosomatického liečenia spoznáte, že špecifické energetické kanály (meridiány), na nich umiestnené energetické body a energetické komponenty orgánov ovplyvňujú človeka fyzicky (telo), emočne a mentálne (duša). Neskôr si vybudujete cez všímavosť schopnosť naciťovať sa a pracovať vedome so samoliečivou silou (harmonizácia energie čchi / ki / prána / živa). A tak, spojením získaných poznatkov a zameraním pozornosti na to, čo práve potrebujete, smerujete k udržaniu harmónie = zdravia a spomaleniu degenerácie organizmu = starnutia

/Príklady niektorých indikácií, upraviteľných cvičením Yin joga meridiany: počiatočné artrózy - bolesť svalov a šliach, nevyživené kosti a chrupavky, slabá artikulácia na verbálnej úrovni, nízka miera vitality celkovo, slabá imunita, prehrievanie organizmu, kašeľ, začervenané oči, napätie v spodnej časti chrbta, neplodnosť, studené končatiny, nažltlé bielka, nespavosť, silný / slabý / nepravidelný/ menzes, cysty, impotencia, hormonálna nerovnováha, vznetlivosť, nezvládanie stresu, pomalé trávenie, zápcha, pomočovanie, ustráchanosť, nedostatočná krvotvorba, slabé vstrebávanie živín, bolestivá pečeň, nedoslýchavosť, nepokoj, apatia, rola obete, sudcu, perfekcionizmus, manipulácia, tenzie na psychickej či / aj fyzickej úrovni, neuspokojivá schopnosť koncentrácie a vnímania, nízka flexibilite a pohyblivosti kĺbov, kostí a spojivových tkanív, apod./
- Pocítite a naučíte sa, ako rovnováha meridiánového systému ovplyvňuje integritu medzi telom a dušou. Pravidelným praktikovaním zvýšite nielen svoju fyzickú schopnosť (flexibilita, sila, stabilita,.. mať "spoľahlivejšie" fyzické telo ako také), ale najmä stabilizujete a kultivujete energetickú vitalitu (čchi cirkuluje hladko v meridiánoch, tantienoch a vnútorných orgánoch, synchronizuje sa fyzická zložka s energetickou, zvýši sa imunita, pocítite viac energie, respektíve jej balans,) a tiež mentálnu jasnosť a emočnú vyrovnanosť - "vyživí a pozdvihne sa duch". Pracujete bioenergeticky so svalovým napätím, nepríjemnými telesnými pocitmi a spomienkami cez dýchanie, uvoľnenie a prijatie. Naučíte sa, ako týmto symptómom porozumieť a liečiť ich. Špeciálne cvičenia umožňujú obnovenie voľného prúdenia životnej sily telom. S vyladenou alebo nadobudnutou energiou dokážete lepšie hospodáriť a tiež chrániť si ju pred externými možnými odvádzačmi (ochranný energetický obal vytvorí dostatočný priestor pre vaše vlastné fungovanie)

- Takto nezaťažujúce, funkčné "vozítko" (správne pulzujúce zdravé fyzické telo - ruka v ruke s vyladeným mentálnym a emočným telom) - umožňuje preniesť pozornosť smerom k otvoreniu srdca (Láska) a oslobodeniu mysle (Vedomie) - a tak k spojeniu sa s Vyšším princípom, to všetko však maximálne uzemnene. (Nápomocné bude učenie TČM - zdroje energie čchi v tele, sled toku energie v dráhach, jej premena počas dňa, mesiaca, roku, atď., a taoizmu - sily Jin / Jang, Tao, svet formy a prázdnoty. Privedie nás k tomu priama skúsenosť oslobodenia sa od identifikácie čisto len so svojím fyzickým telom, a to cez rozvoj povedomia o svojom subtílnom tele: energia - myseľ - vedomie - kedy poznáme náš skutočný stav, pravú prirodzenosť a podstatu - teda získame správne porozumenie a vhľad). Pozývam vás nájsť rovnováhu medzi stavom Bytia / Bezpodmienečnej lásky a Akcie / Rozvíjania resp. Lekcie, .. a tak slúžiť sebe i svetu schopnosťou prejavovať sa ako zrelá - dospelá osobnosť, vytvárať funkčné vzťahy, zakúšať autentickú intimitu so sebou a druhými a tak kráčať slobodne po ceste svojho Srdca.
- Rozviniete si kvality ako: žiť v prítomnosti, bdelo, vnímavo, všímavo, otvorene, súcitne, láskavo, v múdrosti, bez odporu mysle či tela. Odsledujete si v SebaPoznaní možné príčiny utrpenia (pripútanosť, túžba, nevedomosť) a nasledujúc vo Vedomí cestu oslobodenia sa tak transformujete na Tvorcu svojho Života - takého, ktorý sa Životu plne odovzdá a necháva sa ním viesť.


Prečo práve Yin joga a čo to vlastne je?

Zamilovala som si ju, keďže vyživuje bunky aj orgány celého tela tým, že priaznivo plýva na prúdenie životnej energie. Jemne, no účinne napomáha flexibilite kĺbov a šliach, uvolňuje prebytočnú tenziu, prináša pocit pokoja a ľahkosti. Náročnejšie pozície sa dajú modifikovať podľa obmedzení a potrieb každého cvičiaceho. Dômyselne pri tom používa i rôzne pomôcky - joga pásy, tehličky, vankúše a deky :) Zvládnu ju tak všetci, ktorí chcú - pozná odstupňovanie úrovní a napredovanie pomaly avšak isto.. Pozície v Yin joge sú relatívne jednoduché a nenáročné na fyzickú silu či extrémnu ohybnosť. Je tiež určená všetkým, ktorí chcú hlbšie preniknúť do svojho vnútra. Na úrovni mysle pestuje nesúdiacu pozornosť voči tomu, čo sa objavuje v našom hrubohmotnom aj jemnohmtnom tele. Ukotvuje nás v prítomnom okamihu a pomáha nám kultivovať slobodný a radostný prístup k životu. Harmonizovaním a celostným prístupom významne posilňuje imunitu - zosilňuje naše aurické obaly, bioenergetické pole. Učí samoliečivým zručnostiam a prehlbuje potenciál človeka na všetkých úrovniach. Pracuje v tichosti, pomaly a jemne - ako je energia "yin" aj rozpoznávaná samotná. A o to práve ide - v jemnosti je sila :-) Niektorým sa tento štýl jogy môže zdať spočiatku príliš pasívny alebo jednoduchý. No pomerne rýchlo zistia, že aj Yin joga môže byť pre nich výzvou - a to najmä pre zotrvanie v pozíciách od 5 do 20 min (a minimálne dvojminútka :). Yin jogu vyhľadávajú tiež ako vhodné doplnkové cvičenie, keď hlavnou praxou sú viac akékoľvek dynamické druhy cvičení (beh, bojové umenia, bicyklovanie, plávanie) silové (posilňovňa, fitness, crossfit..,) z jogy štýly Ashtanga, Vinyasa, Acro joga..(Tieto druhy jogy sú zamerané na posilnenie svalov, telesnej sily a celkového fyzického zdravia.) Páči sa mi, že pri Yin Joge sa nespotíme :-) Cvičíme v dlhom pohodlnom oblečení a kto chce aj bosý (odporúčam priniesť teplé ponožky - v zotrvávaní v pozíciách telo vychladne). Skvelé pre dámy je, že nie je nutné vynechávať cvičenie Yin jogy počas menštruácie. Naopak, práve Yin joga môže pôsobiť v tomto období blahodárne. Pokiaľ máte akékoľvek zdravotné obmedzenie (ste po operácií, máte vážne problémy s chrbticou, kolenami a pod.) vždy pred lekciou ma prosím upozornite, i v prípade akýchkoľvek otázok sa na mňa  obráťte, skonzultujeme a zohľadníme to pri cvičení. A ešte jedno špecifikum l yin joge: V priebehu lekcie sa neodporúča piť. Akonáhle sa napijete, dochádza tak k ochladzovaniu organizmu (čo už pri yin joge zažívame tak či tak) a tiež narušovaniu plynulosti cvičenia a toku energie (áno, aj v tých statických pozíciách to prúdi :-) Po lekcii sa môžete občerstviť v štúdiu. Odporúča sa nejesť min. 2 hodiny pred lekciou (v prípade, že máte pred lekciou hlad, dajte si napr. za hrsť orechov či sušeného ovocia, prípadne teplý vývar).


Sprievodca - Andrea Tkáčová:


Absolvovala som kurz hatha jogy (India 2013), shiatsu a kraniosakrálnej terapie a ďalšie. InFormácie z výcvikov, kurzov, sústredení, stretnutí (SR, ČR, India, Čína), kníh, skrípt a videí prinášam ochotne na hodiny. Vedomosti na mentálnej úrovni však nie sú tak dôležité: človek (duša v tele) potrebuje totiž zážitok v realite, teda cez telo. Preto ich sprostredkúvam ľuďom pretavené tak, aby navnímali svoje pocity. Verím, že až pochopenie cez vlastný zážitok môže priniesť uvedomenie - a potom zmeny = vedieť sa pozrieť na veci z iného uhlu pohľadu ako doposiaľ a reálne robiť veci ináč. Vytváram bezpečný, príjemný priestor kruhu pre spoločné zdieľanie poznania, obohacujem o bohaté skúsenosti z mojej praxe. Pozývam k príležitosti rásť do Vedomia.

Tešíme sa na vás :-)

Napísali o hodinách:

"Hodiny Yin jogy su vhodne pre kazdeho, kto chce zazit zmenu. Su protikladom k bezne rozsirenej joge, nakolko clovek sa na nich nikam neponahla, vycisti si hlavu a je vo vacsom spojeni so svojim telom. Jednotlive assany su spociatku nenarocne a je prijemne sledovat zlepsenie ohybnosti svojho tela na nasledujucich hodinach. Avsak s postupom casu je potrebne ponatahovat vsetky meridianove drahy, co moze byt vacsia vyzva. Nie je to len cvicenie, je to aj vela informacii o vlastnom tele. Napriklad, ktory organ pracuje v ktorej hodine, comu sa vyhnut v stravovani a co mozno zmenit v zabehnutych dennych stereotypoch. Bolo fajn, ked nam lektorka trochu pomahala v poziciach jemnymi dotykmi, kedze nam uz neslo sa viacej posunut - aj ked som citila, ze by to slo."

"Odnášal som si telesný pocit, žiadnu teóriu. Bolo i dosť inFormácií - k jedlu, cvičeniu, meridiánom."

"Cvicenie jogy s Atkou musim pochvalit. Davnejsie som mal problemy s chrbtom, panvou. V sucasnosti sa niekedy este citim, akoby som bol trochu nakrivo. Stalo sa mi, ze som s takymto pocitom isiel na jej hodinu jogy. Po absolvovani cvicenia s nou vsak takyto neprijemny pocit nerovnovahy zmizol."

"Urcite odporucam, stoji to za to. Vyborne podany uvod k fungujucim starym uceniam. Vdaka."
"Taká iná joga, dostala som i dobré základy čikungu. Cítim, ako mi energia lepšie prúdi telom, myseľ je pokojnejšia, chrbát nebolí."



"Veľmi príjemná, komorná atmosféra v krásnom priestore. Cítila som sa veľmi dobre a polku cesty som išla domov pešo."

"Boli to prijemne stravene 2 hodinky cvicenim.. Pacilo sa mi, ze som sa dozvedela niečo o meridianoch, kadial vedu dolezite body. Pacil sa mi pristup, ze to bolo pekne vysvetlene aj pre zaciatocnika a kazdemu si sa venovala aj individualne, ked potreboval - Prisla si, vysvetlila, pomohla.. Zaujalo ma, ked si hovorila o tej pečeňovej očiste. lebo som o nej už počula a mala som ju nariadenú od parazitologa este v roku 2013 a od liecitelky neskor tusim tiez. ale som sa bala, co to so mnou spraví. Ja mám pocit, ze som na Tvojej hodine akurat bola tam, kde som mala byt a prekonala som tym svoje limity, kedze som stale unavena, tak doma sa mi tazko cvici a kazda telesna aktivita ma vyčerpá.. Preto ma niektore pohyby bolia a uvedomujem si, ze sa musim naucit pravidelnosti a dalej sa prekonavat, lebo je to dobre pre moje zdravie. Co by som do buducna uvitala? Dalsie hodiny jogy s tvojim skvelym pristupom, aby si aj ostatnych motivovala ako mna, zaujimat sa o zdravie a o svoju mysel.. pozorovat svoje emocie, uvedomovat si prepojenost a suvislosti medzi nimi a organmi."

"Atka vedie hodiny svojim sposobom, ratal sa mi. Tiez nauka je vynimocna, vzacna, velmi malo rozsirena u nas doposial. Vyborne profesionalne a pritom neformalne podane "ucivo", ktore mozem spracovavat cely nasledujuci tyzden, az do dalsej hodiny. Pohyby su nenarocne, alebo odstupnovane po "vyzvy", podla toho, kto sa na co citi. Tesim sa na pokracko, ozivovanie sa."

"Môžem byť akokoľvek vystresovaná a uponáhľaná a zničená, ale keď prídem na jogu k Adke, tak behom 15 minút som človek s úplným kľudom a pulzom. A na konci odchádzam nabitá energiou a ľahkosťou. Vždy. Ďakujem, pomáha mi to, veľmi."

"Mala som ozaj lahsie, ohybnejsie nohy, zistila som aj, kde mam nedostatky, ako ich spravne riešiť. Rano som roztahovala slachy a budem kazdy den, mam co robit na sebe. Zaujimave bolo aj zistenie, ze cez nohy sa da vplyvať na zdravie celeho tela."













.

   



.